Is Heineken hét voorbeeld van een 3.0 company?

 

Vraag dit aan één van de hoge bazen bij Heineken en je krijgt een perfect verkooppraatje te horen. Zullen we eerst een biertje doen? Ober, mag ik tweemaal een koude ‘Freddy’. Een aantal pilsjes verder en je gesprekspartner is eindelijk klaar met zijn verkooppraatje. Een 3.0 company? Ja dat is Heineken natuurlijk! Dat is het enige dat je nog weet. Maar is Heineken dit wel?

Wat is een 3.0 company?

Een 3.0 company is eigenlijk niets meer dan een manier om de positieve kracht van mensen optimaal te benutten. Vroeger sprak het bedrijf een boodschap uit aan het grote publiek. Het publiek ‘praatte’ eigenlijk niet terug. Een zogeheten ‘1.0 company’.Van 1.0 naar 3.0.png(HAN, 2016)

Tegenwoordig is het publiek veel mondiger door o.a. social media. De 3.0 company (ook wel de conversation company genoemd) speelt perfect in op de kansen die deze social media bieden. De conversation company bestaat uit vier gedeeltes, de 4 C’s. Dit zijn Customer Experience, Conversatie, Content en Collaboratie.

Customer Experience

Heineken heeft zeker een positieve ervaring richting andere klanten en de markt. Ultieme voorbeeld is het lichtgevende bierflesje tijdens de Design Week in Milaan. Wanneer de bierdrinkers een proost uitbrachten, lichtte de flesjes op. En dit was nog niet het enige. Ze reageerde ook op de beat van de DJ! Dit geeft de drinker natuurlijk een hele andere beleving.

(Datafloq, 2015)

Conversatie

Als het om conversatie gaat met klanten (zowel negatieve als positieve berichtgeving) doet Heineken dit heel erg goed. Een mooi voorbeeld is het moment wanneer Google haar nieuwe logo presenteert. De ‘e’ is duidelijk dezelfde ‘lachende’ ‘e’ als in het logo van Heineken. Heineken reageert hier op social media perfect op! De conversatie tussen Heineken en haar (niet) drinkers barstte los op social media.

Content

Bij een 3.0 company gaat het niet meer om campagne denken, maar om het bedenken van sterke content die tot conversie leidt. Content is King zullen we maar zeggen. Heineken heeft het afgelopen jaar goed gebruik gemaakt van sterke content. De nieuwste Star Wars: The Force Awakens kwam uit. Heineken haakte hier goed op in door o.a. onderstaande post op Facebook.

Heineken en Star Wars(Heineken, 2015)

De vier doelen van deze ‘c’ heeft Heineken goed vervuld. Het onderhoudt de relatie met haar klanten op een positieve wijze. Geen promotie, maar (potentiële) klanten blijven in contact met het merk. Daarnaast biedt het ook de kans om nieuwe klanten aan te trekken. Deze post is 12.000 keer geliked en bijna 900 keer gedeeld. De kans is dus erg groot dat er nieuwe klanten zijn aangetrokken. Of nieuwe klanten worden aangetrokken om voortaan Heineken bier te drinken. Een goed voorbeeld van Earned media.Paid, Owned & Earned media(Curation, 2014)

Het derde doel is hiermee dus al eigenlijk genoemd. Met goede content wordt het bereik op social media verhoogd. Ten slotte zorgt sterke en relevante content voor een goede positionering van (in dit geval) Heineken.

 Collaboratie

Hierbij gaat het erom dat Heineken op structurele wijze samenwerkt met haar klanten. Een goed voorbeeld hiervan is de Qlimax actie van vorig jaar. Hierbij konden mensen een Heineken bierkrat ontwerpen die met Qlimax te maken had. De winnaar won VIP kaarten voor dit uitverkochte feest.

Is Heineken een zogenoemde conversation company? Ja. In mijn ogen is Heineken één van de 3.0 company’s van Nederland. Bij elke ‘c’ scoren ze goed en zijn ze een voorbeeld voor andere bedrijven als het gaat over het gebruik van social media en het zijn van een 3.0 company. Enjoy, you must…

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s